Professioneel e-mailgebruik: een stand van zaken

15/03/2006 - 85% VAN ALLE E-MAILS ZIJN NIET-BEDRIJFSKRITISCH

« Terug naar overzicht

Amper 15% van onze e-mails zijn bedrijfskritisch, zo blijkt uit een studie door het Amerikaanse onderzoeksbureau Oysterman Research. Maar liefst 85% van alle verzonden mails mogen dus gerangschikt worden onder de noemer "chatter". Die e-mails zijn niet alleen volstrekt overbodig, ze zijn ook schadelijk. Voortdurend leiden ze onze aandacht af van het echte werk.

Onze commentaar:

Ongetwijfeld circuleert er heel wat "schadelijk geruis" in de Belgische en Nederlandse bedrijven. Toch lijkt de 85% uit dit onderzoek erg hoog. Wanneer is een mail trouwens bedrijfskritisch? Sommige e-mails zijn beslist waardevol, zonder absoluut noodzakelijk te zijn.

Steekproeven in bedrijven die Operatie Lastpost  organiseren, tonen aan dat ongeveer één mail op vier volstrekt nutteloos is. Graven we dieper en bekijken we ook onvolledige of voorlopige mails die met latere berichten door dezelfde afzender worden aangevuld, dan komt dit zelfs op 40%. Toch nog een stevig cijfer, dat bewijst dat enorme besparingen mogelijk zijn.