Professioneel e-mailgebruik: een stand van zaken

03/06/2008 - DE ELEKTRONISCHE NIEUWSBRIEF IS HOT

« Terug naar overzicht

Negen op tien Belgische internetgebruikers ontvangt minstens één elektronische nieuwsbrief. 75% leest zelfs drie tot vier nieuwsbrieven. Deze cijfers komen uit een gezamenlijke studie van EmailGarage en iVox. Een eigen rondvraag toont aan dat erg veel van die nieuwsbrieven ongelezen blijven. Vaak weten de abonnees niet dat ze zich kunnen uitschrijven, of hoe ze dat precies moeten doen.

Hoe populair is uw nieuwsbrief? 

Blijkbaar zijn niet alle onderwerpen even populair. Vooral nieuwsbrieven van supermarkten, vastgoed, reizen, computers en gezondheid scoren hoog. Niet toevallig onderwerpen die nauw verweven zijn met ons dagelijkse leven.

Meer dan 67 procent van de internetgebruikers abonneert zich op e-nieuwsbrieven omdat die relevant zijn voor hun hobby's. Ook geld besparen is een veel gehoord motief.

De meeste bedrijven zijn zich bewust van het belang om hun lezers persoonlijk aan te spreken. 83 procent personaliseert zijn e-mails. De studie toont ook aan dat het belangrijk is de lezers van nieuwsbrieven aan te spreken in hun eigen taal.

Commentaar van Gunnar:

Natuurlijk is een elektronische nieuwsbrief een handig middel om de brand awareness en uw geloofwaardigheid bij klanten en prospects op te drijven.

Toch is er ook een keerzijde. Een nieuwsbrief is buitengewoon arbeidsintensief én de verleiding is groot om het vooral over het bedrijf van de afzender te hebben. Daar heeft de ontvanger geen boodschap aan: hij wil vooral sectorinformatie of relevantie nieuwsberichten. Promoties kunnen dan weer wel, op voorwaarde dat ze voldoende sterk en verleidelijk zijn.

Schrijf je in elk geval uit op nieuwsbrieven die je nooit leest. Ze vervuilen je inbox en leiden je aandacht af van andere, belangrijke mails. Vrijwel elke nieuwsbrief kan je ook consulteren op de website van de afzender, dus zet die eventueel bij je favorieten.