Professioneel e-mailgebruik: een stand van zaken

17/07/2008 - 96,5 PROCENT E-MAILS IS SPAM

« Terug naar overzicht

Het Duitse computerbeveiligingsbedrijf Sophos stelde vast dat maar één op de 28 e-mails naar bedrijven echt gewenst is. Dit meldt De Morgen in haar editie van 17 juli. Tijdens de eerste drie maanden van 2008 bedroeg het aandeel van het spamverkeer in alle bedrijsmail nog 92,3%. In de maanden april, mei en juni is dit gestegen naar een hallucinante 96,5%.

Vooral uit VS, Rusland en Turkije
De VS voeren het ranglijstje van afzenders aan met 14,9%. Rusland (7,5%) is een goede tweede. Turkije springt met meer dan 6% van de negende naar de derde plaats. Waar België of Nederland zich in dit lijstje bevinden, is niet duidelijk.

LinkedIn
Sophos stelt vast dat spammers dikwijls sociale netwerksites als Bebo, Facebook, LinkedIn en Hyves gebruiken om hun ongewilde links naar onlinewinkels, neploterijen en financiëlezwendelpraktijken te versturen. "Spam via Facebook, Bebo en LinkedIn verzinkt nog altijd in het niets bij spam via e-mail, maar er tekent zich toch een trend af bij spammers om in toenemende mate andere technieken in te schakelen om hun boodschappen te verspreiden", zegt Sophos.

Een bedrijf met internettoegang kan nog moeilijk zonder degelijke antispamsoftware. Spam is niet alleen hinderlijk, het is bovendien gevaarlijk. Via spam komen virussen, beter bekend als Trojaanse paarden, het bedrijf binnen. Bovendien leiden ze de nietsvermoedende ontvanger vaak naar gevaarlijke websites.  

Antispamsoftware onvoldoende

Toch is antispamsoftware alleen niet voldoende. De mens is en blijft de zwakste schakel in het geheel.  Een spambericht moet  meteen gedeletet worden, zonder het te openen of op links te klikken. Hiervoor is sensibilisering in bedrijf cruciaal.

Om de spam te versturen, gebruiken spammers dikwijls gekraakte computers. Deze zogenaamde botnet-computers zijn eigendom van nietsvermoedende surfers die niet beseffen dat hun software gekraakt is door cybercriminelen. Meestal gaat het om thuisgebruikers die niet afdoend beveiligd zijn. Ook hier kunnen bedrijven een belangrijke rol vervullen: hun medewerkers moeten beseffen dat de beveiliging van de thuiscomputer net zo belangrijk is als het beveiligen van de professionele pc.