Professioneel e-mailgebruik: een stand van zaken

08/01/2014 - WERKNEMER MAILT KWART VAN DE WERKTIJD

« Terug naar overzicht

Cijfers van consultancybureau McKinsey bevestigen wat we allemaal al lang weten: we mailen lang en veel. Volgens recent onderzoek zitten we gemiddeld 13 uur per week of 650 uur per jaar op ons klavier te tokkelen. Dat is ongeveer 28 procent van de kantooruren van een doorsnee-werknemer.

Op het gigantische tijdverlies ent zich een ander probleem: infobesitas of information overload. Wie overspoeld wordt door informatie, krijgt het steeds moeilijker om relevante van minder relevante berichten te onderscheiden. We nemen beslissingen vaak op basis van verkeerde, verdraaide of fout geïnterpreteerde data. En ook dat heeft schadelijke effecten.

Onze ervaring wijst uit dat hier wel degelijk iets aan te doen valt. Minder mailen is vooral een kwestie van bedrijfscultuur. Wanneer werknemers van een bedrijf samen met de neus op de feiten worden gedrukt en een charter aangereikt krijgen, kan het aantal verzonden en ontvangen mails flink omlaag. Zelfs wie zich beperkt tot de meest voor de hand liggende afspraken (het laaghangend fruit...), kan de mails snel met ongeveer 25% terugdringen.