Professioneel e-mailgebruik: een stand van zaken

06/02/2017 - HET GEHEIM VAN EEN GOEDE TRAINING

« Terug naar overzicht

Als opleidingsverantwoordelijken wil je maar één ding: je hoopt dat de trainingen, workshops en seminars zoveel mogelijk impact hebben. Maar wat is het verschil tussen een toptraining en een minder goede training?

Wat mij betreft ben ik eruit. Voor een toptraining, geslaagde keynote speech of interessante workshop geldt één gouden regel: hoe concreter, hoe beter. Geen blabla, maar boemboem.*

Deelnemers moeten na mijn seminar Afkicken van E-mail exact weten welke stappen ze kunnen zetten om professionele digitale leven opnieuw onder controle te krijgen.

Mocht ik opleidingsverantwoordelijke zijn in een bedrijf, dan lette ik bij de selectie van trainers en opleidingen op volgende do's en don'ts.

3 do's bij de selectie van een spreker:

  1. de trainer geeft de deelnemers een bondig overzicht van te zetten stappen of concrete adviezen.
  2. de trainer motiveert mensen door verhalen, eigen ervaringen en inzichten om de aangereikte oplossingen minstens een keer uit te proberen.
  3. de trainer baseert zijn tips en adviezen niet op geloof of eigen overtuiging, maar op harde feiten, cijfers en onderzoek.

3 don‘ts bij de selectie van een spreker:

  1. de trainer verspilt geen tijd aan ingewikkelde schema's en grafieken die misschien wel het verstand aanspreken, maar niet het hart.
  2. de trainer werkt niet vanuit één "te-nemen-of-te-laten"-model, maar werkt met tips die ook los van elkaar functioneren.
  3. de trainer presenteert zijn adviezen niet als doel, maar als middel. Hij laat ruimte voor andere oplossingen die hetzelfde resultaat opleveren. Zolang ze maar concreet zijn.

Natuurlijk zijn bovenstaande do's en don'ts geen garantie. Leg je oor te luister bij collega's die de opleiding al volgden of beter nog, probeer zelf een open sessie bij te wonen. Want al ogen websites en glanzende folders nog zo verleidelijk: de proof is in the eating...