Professioneel e-mailgebruik: een stand van zaken

02/01/2018 - APPS OM AF TE KICKEN VAN SMARTPHONEVERSLAVING

« Terug naar overzicht

Een wereld zonder elektronische communicatiemiddelen is ondenkbaar. Toch hebben smartphone, tablet en laptop ook een problematische impact op onze productiviteit én op het welzijn tijdens en buiten het werk. Hoe meer tijd je spendeert aan het communiceren via mail, Skype, facebook, messenger of Whatsapp, hoe sneller je in de gevarenzone terechtkomt. De nadelen - stress, burn-out en fysieke klachten - worden dan groter dan de voordelen. Gelukkig bestaan er heel wat gratis apps om je verslaving onder controle te krijgen.

Trendwatchers spreken zelfs al van de nieuwe Generatie HD of ‘Head Down'-generatie. Deze generatie kijkt altijd naar beneden om de laatste berichten op hun smartphone te checken. De virtuele realiteit krijgt bij hen voorrang op de echte wereld. Regelmatig recht voor je uitkijken en je bezighouden met de echte wereld is echter niet zo makkelijk als het lijkt. Toch is af en toe opkijken noodzakelijk om niet ooit met de kop tegen de muur te lopen. 

Hyperconnectiviteit

Het World Economic Forum besteedde in 2017 aandacht aan het fenomeen van hyperconnectiviteit en de vraag hoe overheden en bedrijven daarmee moeten omgaan.

Hyperconnectiviteit houdt in dat mensen via hun smartphones voortdurend in contact staan met andere mensen én andere apparaten. Volgens voorspellingen telt de wereld in 2020 tussen 4 en 5 miljard internetgebruikers én zullen er dan 24 miljard apparaten met het internet verbonden zijn. Die bestoken ons voortdurend met extra adhoc-berichten (de koffie is klaar!), wat de neiging om nog vaker te checken alleen maar versterkt.

Het recht op onbereikbaarheid is een overheidsinitiatief waarmee de wetgever bedrijven wil stimuleren om met hun werknemers in overleg te gaan over de permanente bereikbaarheid. Met deze nieuwe wet is België (na Frankrijk) een van de eerste landen ter wereld om het probleem van hyperconnectiviteit te onderkennen en wettelijke maatregelen te nemen.

Apps om smartphonegebruik te meten

Gelukkig hoef je zelf niet te wachten op maatregelen door wetgever of werkgever. Er bestaan nu al heel wat schitterende gratis apps om je smartphonegebruik te monitoren. Dat is niet alleen interessant om te weten en te meten, ze helpen ook echt. Wie zich bewust wordt van zijn al te innige relatie met de smartphone, gaat vrijwel automatisch minder vaak kijken.

Hieronder een korte bespreking van de drie populairste apps. Je vindt ze snel terug in de Play Store van Google of door op de onderstaande linken te klikken.

>< Quality Time - My digital diet

Deze app monitort je smartphonegebruik en geeft je realtime rapporten per uur, per dag en per week. Je kan zelf ook tijdsbeperkingen programmeren door alerts of breaks te programmeren. Je kan zelfs notificaties of telefoonoproepen blokkeren wanneer je echt gefocust en zonder afleiding aan iets wil doorwerken.

Enig nadeel: Quality Time vreet je batterij snel leeg. Al is dat natuurlijk ook een manier om van je smartphoneverslaving af te komen...

>< App Usage

Zoals de naam zegt, brengt App Usage de gebruikstijd van je verschillende apps in kaart. Weet jij hoe vaak je je smartphone controleert of wil je een waarschuwing wanneer je een app echt langdurig gebruikt? App Usage is gebruiksvriendelijk, maar heeft niet alle mogelijkheden van sommige andere apps.

Nadeel: App Usage lijkt meer reclames te tonen dan andere. Dit kan je oplossen door tegen betaling te upgraden naar de Pro-versie.

>< Space

Waar andere programma's vooral inzetten op het meten, is Space (voorheen Breakfree) echt bedoeld om af te kicken van je smartphoneverlaving. Je kan makkelijk doelstellingen formuleren, waarbij je zowel kan kiezen om de tijd te beperken als te meten hoevaak je je smartphone unlockt. Een echt hulpmiddel voor wie minder tijd met de smartphone wil doorbrengen.

Nadeel: Gebruikers klagen dat er een aantal bugs inzitten, maar die konden wij tot op heden niet ontdekken...

Niet verplichten, wel aanmoedigen

De persoonlijke ervaring én de getuigenissen van miljoenen gebruikers leert dat deze apps wel degelijk helpen om minder intensief met je smartphone om te springen. Hoewel ondergetekende zelf relatief weinig gebruik maakt van de smartphone (geen Whatsapp, geen mails lezen op smartphone), toch schrok ook ik van het aantal keer dat ik mijn smartphone per dag consulteerde.

Het lijkt dan ook een goed idee voor bedrijven om deze tools te promoten bij hun werknemers. Dit kan in het kader van de afspraken (in het CPBW) rond het recht op onbereikbaarheid. Het grote voordeel van deze aanpak is het niet-dwingende karakter: zonder mensen echt te verplichten om hun gedrag te wijzigen, wordt het beoogde doel (minder bezig zijn met smartphone) toch bereikt.

Gunnar Michielssen