3 STAPPENPLAN VOOR EFFICIËNTER E-MAILGEBRUIK

Jij en je collega's zijn gemiddeld zo'n 35% (cijfer voor kenniswerkers) van de werktijd bezig met het lezen, behandelen, sorteren, schrijven en beantwoorden van e-mails. Dat doe je op je laptop, tablet én smartphone. Op het werk, maar ook thuis of onderweg. En al zijn e-mail en andere elektronische communicatiemiddelen niet meer weg te denken uit je organisatie, toch zijn er naast alle voordelen ook een pak nadelen aan verbonden.

Het bijsturen van de communicatiecultuur is niet evident. Om een maximale impact te hebben, kiezen we voor het uitsmeren van campagne in de tijd. Blended learning: door via verschillende kanalen geconfronteerd te worden met de tips & tricks, vergroot de kans dat je collega's er daadwerkelijk mee aan de slag gaan.

Stap 1: Teasingcampagne

Twee tot drie weken voor de emailcursus worden cartoonposters in het bedrijf verspreid. Deze posters van cartoonist Tom Goovaerts kaarten op een ludieke wijze het probleem van overdreven en inefficiënt e-mailgebruik aan. De ervaring leert dat de verspreiding van deze posters het enthousiasme bij de medewerkers vergroot.

Stap 2: Snelsessie in een halve dag

Afkicken van E-mail vervolgt met een halvedagsessie. Tijdens deze sessie vertelt Gunnar Michielssen de deelnemers over de valkuilen en gevaren van ondoordacht e-mailgebruik. Zijn speelse, lichtvoetige en humoristische aanpak verhoogt de kans op succes aanzienlijk.

De snelsessie behandelt 3 verschillende topics:

   -  Hoe verbeter ik mijn e-timemanagement?
   -  Hoe verhoog ik de impact van mijn e-mails?
   -  Hoe beperkt ik het aantal e-mails in mijn organisatie?

Stap 3: Nazorg

Een uitgekiende communicatiecampagne verhoogt de impact van Afkicken van E-mail.

1. Tipkaart voor elke deelnemer

Elke deelnemer krijgt na afloop van de sessie een bureaukaartje mee. Op de voorzijde van dit kaartje staat het logo van Afkicken van E-mail én de link naar deze website. Op de achterzijde staan de verschillende tips samengevat. Zo wordt elke deelnemer ook na afloop van de sessie geconfronteerd met de nieuwe spelregels. 

2. E-mailposters - communicatiecampagne 

Na afloop van Afkicken van E-mail krijgt u een set van 9 digitale posters. Elke poster belicht een belangrijke email tip die tijdens de sessie ter sprake kwam. Door deze posters op zichtbare plaatsen op te hangen, krijgen de belangrijkste spelregels ook in de weken na de sessie voldoende aandacht. U kan ze zelf uitprinten en verspreiden of via schermen verspreiden in uw bedrijf.